Obowiązek stawienia się w pracy powstaje z dniem określonym w
umowie jako data rozpoczęcia pracy. Jeśli pracownik nie stawił się w pracy z
przyczyn zawinionych, mogą mu grozić pewne konsekwencje.
Usprawiedliwione niestawienie się w pracy
Pracownik może nie stawić się w pracy z różnych przyczyn.
Najczęściej jest to związane z chorobą, sytuacjami rodzinnymi, nagłymi
okolicznościami. Każdą ze wspomnianych sytuacji należy pracodawcy zgłosić,
najlepiej z wyprzedzeniem, o ile to możliwe. W wielu przypadkach konieczne
będzie również przedstawienie zaświadczeń usprawiedliwiających nieobecność, na
przykład zwolnienie lekarskie. W takiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany do
dopuszczenia pracownika do pracy po tym, jak ustaną przyczyny jego
usprawiedliwionej nieobecności.
Nieusprawiedliwione niestawienie się w pracy
W przypadku, gdy pracownik nie stawił się w pracy nie
informując o tym fakcie pracodawcy lub gdy jego nieobecność wynika z jego
zaniedbania, wówczas pracodawca może zastosować wobec pracownika odpowiednie
środki: karę porządkową, a nawet rozwiązanie umowy o prace z winy pracownika.
Na koniec warto dodać, iż jeśli pracownik nie zostanie
dopuszczony przez pracodawcę do pracy w terminie, który w umowie został określony
jako dzień rozpoczęcia pracy, ten może wystąpić przeciwko pracodawcy z
roszczeniem o wypłatę wynagrodzenia za okres, w którym był on gotowy do pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz